text.JPG (3558 bytes) Back to Texts

Home

НЕДОСЛІДЖЕНІ МОЖЛИВОСТІ 
МИСТЕЦЬКОГО ГЕНІЯ.
(проект "Макбет", стаття з газети "Експрес" до акції в галереї "Лавра", 19.07.1996)



Митець - вільний експериментатор, дослідницьким матеріалом якого є весь світ який його оточує. Володіючи безмежним запасом ідей, він здатний з нічого створити найдосконаліший твір мистецтва. Чи можна вважати, що відсутність будь-яких мистецьких засобів не дозволить йому створити те що він хотів? Зрештою, що таке мистецький засіб, як не щоденність, яка оточує митця. Це щось вище аніж звичайні образотворчі матеріали, що використовуються у праці над мистецьким твором. Прикладом цієї тези могла б бути акція, яка відбулася в Києві 19 липня 1996 року.

Отож, кияни могли стати свідками надзвичайно цікавого експерименту, автором якого був відомий львівський художник В.Бажай. Разом з ним в акції-перфомансі приймали участь І.Цішкевич (Режисер), В.Савчук (Актор) та С.Хмельов (Музикант). Подані в дужках означення учасників, так само як і означення Автора були живим художнім матеріалом, що використовувався для втілення загальної ідеї Дійства. Незважаючи на терміни "актор" чи "режисер", дійство яке відбувалося цього липневого вечора у приміщенні галереї "Лавра", не було театральним. Швидше всього воно було антитеатральним - таким, де завдяки задумові Автора, ідея шекспірівського МАКБЕТ руйнувала свою театральність.
Найвизначнішим моментом у запрезентованому Дійстві була взаємодія/протиставлення трьох основних елементів. Це Автор (перший елемент), Актор, Режисер та Музикант (другий елемент) і МАКБЕТ-ідея (третій елемент). Остання в даному випадку виступає, як "учасник" - у перфомансі вона не є ні новою постановкою, ні елементом Шекспіра, а просто виявляється чистою ідеєю. Між цими елементами впродовж цілої акції відбувається безперервна гра.

Свій задум Бажай втілив завдяки власним діям. Вони, у свою чергу, примусили другий елемент рухатися по заданій програмі. Відмітимо, що у цій саме програмі не було жодного наперед продуманого та відтвореного кроку, жодної театральності. Автор поставив Режисера, Актора і Музиканта перед фактом і вони, використовуючи третій елемент, імпровізували.

Взаємодія/протиставлення трьох елементів призводили до екзальтованої емоційної напруги, випромінювання якої мало б засвідчити сутність експерименту. З одного боку Бажай виконував власний, ні від кого незалежний комплекс рухів, з іншого - Режисер, Актор і Музикант реагували на нього власними діями. Актор скорявся подвійному тиску - власної професійності та пресінгу з боку Режисера. Останній старався бути незалежним від дій Автора, якого вважав Стороннім, і якось направляти дії Актора. Нарешті, Музикант, незалежно від перших двох учасників, працював у звичному для себе руслі.

Підсумовуючи все це різнобарвне містичне і не просте Дійство, приходимо до висновку, що чиста МАКБЕТ-ідея заполонила дії Актора, Режисера та Музиканта, примусивши їх виконувати власну програму, що її було закладено близько 400 років тому. При цьому Автор виступав у ролі Стороннього, який напряму спілкувався з чистою ідеєю творчої форми МАКБЕТ. Йому лише необхідно було надати початковий імпульс, завести своєрідний perpetum mobile, щоби МАКБЕТ-ідея почала втілювати себе через дії Актора.

Про містичність Дійства свідчило також вдале використання відео-інсталяції, яка у даному випадку слугувала фоном для перфомансу. На трьох великих відеоекранах гра автора та втіленої у діях Актора МАКБЕТ-ідеї поширювалася до безмежності та продовжувалася у вічність. Дія перфомансу в ідейному сенсі не мала ні початку, ні кінця. Вона розросталася незалежно від часово-просторових умов оточуючого середовища.

В експерименті Бажая можна було ясно побачити силу творчого генію, який, відокремившись від будь-якого зовнішнього впливу, здатен навіть на контакт з іншими геніями, одним з яких був геній шекспірівського МАКБЕТ.

МАКБЕТ-ідея спонукала учасників Дійства до титанічного зусилля, проте не вона була головною. Основою всього, передусім, став задум Автора, завдяки якому перфоманс мав форму цільного твору мистецтва, де мистецькість підкреслювалась без використання будь-яких мистецьких матеріалів. Матеріалом виступали учасники і саме вони, скоряючись вільній мистецькій ідеї Бажая, творили Дійство. 

Роман ГАНКЕВИЧ

Hosted by uCoz